Welke regels moet een bedrijf volgen bij het online aanbieden van producten? Welke rechten (en plichten) hebben consumenten bij koop op afstand? Zijn algemene voorwaarden wel zo belangrijk? Kan er worden afgeweken van het herroepingsrecht? En wat moet er staan in een privacy- en cookiestatement van een webshop?
In een aantal te verschijnen nieuwsbijdragen wordt deze actuele materie in beknopte vorm behandeld, nu er in de praktijk geregeld vragen over komen en verkopen via internet in een rap tempo verder toenemen. Dit eerste bericht is een introductie, dat binnenkort wordt gevolgd door nieuwsbijdragen met meer gedetailleerde uitleg over de ins en outs van online verkopen.
Elektronisch contracteren
De wetgever vindt dat een overeenkomst die elektronisch wordt aangegaan aan dezelfde voorwaarden moet voldoen dan overeenkomsten die 'schriftelijk' worden gesloten. Dit betekent dat afspraken die online worden gemaakt ook tot stand komen door aanbod en aanvaarding. Een online verkoper is verplicht bepaalde informatie te verstrekken aan zijn klanten, zoals de naam het van bedrijf, geografisch adres, btw-nummer, kvk-nummer en contactinformatie, maar eveneens informatie over het aanbod, de bedenktijd, levering en betaling. Veel regels volgen uit Europese Richtijnen, waaronder de E-commerce Richtlijn en de Richtlijn Consumentenrechten, die zijn overgenomen in het Nederlandse Burgerlijk Wetboek.
Algemene voorwaarden
Een bekend aandachtspunt bij online contracteren, zoals een bestelling in een webshop of via e-mail, is dat algemene voorwaarden op een juiste wijze ter hand worden gesteld en op de (koop)overeenkomst van toepassing worden verklaard. Voor een rechtsgeldig beroep op algemene voorwaarden dienen ze voorafgaand aan de bestelling (in het bestelproces of bij een offerte in een e-mail) ter beschikking te worden gesteld en opgeslagen te kunnen worden, bijvoorbeeld op een harde schijf van een laptop. In de meeste webshops of bij bestellingen via (geautomatiseerde) e-mail is dit goed geregeld, waardoor de koper de algemene voorwaarden (doorgaans zonder te lezen) accepteert bij de bestelling.
Maar het komt niet zelden voor dat algemene voorwaarden niet van toepassing blijken te zijn, met de nodige consequenties van dien voor degene die dacht de algemene voorwaarden met succes te kunnen inroepen. Menig rechtzaak heeft al plaatsgevonden over de toepasselijkheid van algemene voorwaarden. Wat ook vaker voorkomt, is dat in handelstransacties twee professionele partijen voorwaarden hanteren die botsen; de verkoper heeft verkoopvoorwaarden en de koper heeft inkoopvoorwaarden, die op bepaalde onderwerpen (vaak de beperking van aansprakelijkheid) met elkaar strijden. In die gevallen is sprake van een 'battle of forms' en is de vraag welke voorwaarden geldend zijn indien de ene partij de algemene voorwaarden van de andere partij niet uitdrukkelijk van de hand heeft gewezen. Aangezien voorkomen beter dan genezen is, is een check van contracten en voorwaarden vaak geen overbodige luxe om zekerheid te hebben dat afspraken op een juiste manier worden gemaakt en wanneer nodig effectief kunnen worden ingeroepen.
Ga terug